“Cho Jun”
Kansai HORISHIGE the 5th
関西 五代目彫重 “張順”

by GAIN

関西彫りならではの堂々たる太い額に浮世絵に範を取った簡略化された主題が映える、五代目 彫重氏による張順の水門破りを背中に奢った総身彫り。

全身から放たれる重厚さを伴った躍動感は、その構図もさることながら、氏が大切にしていると語る本ボカシと薄ボカシの妙々たるバランスなくしては生み出し得ない。

水門を怪力で打ち壊し、今まさに単身で敵城に侵入せんとする張順の決死の表情や力みなぎる四肢の表現もまた見事である。

なお、いくつかの小品は他のアーティストによるものだ。

Soshin-bori (full bodysuit) of Cho Jun breaking a watergate by Horishige the 5th, in which the simplified subject modeled on ukiyo-e glows with the imposing and bold gaku which is unique to Kansai-bori style.

The sense of profound dynamism that emanates from the entire body is due not only to the composition, but also to the perfect balance between hon-bokashi (dark shading) and usu-bokashi (light shading) that he attaches great importance to.

The expression of Cho Jun’s determined face and powerful limbs as he breaks the watergate with his superhuman strength and is about to invade the enemy castle by himself are also superbly rendered.

Please note that some of the small pieces are by other artists.

張順については当項で何度か概説しているので、ここでは腹部に彫られた妖狐について述べたい。

古来より長く生きた狐には神通力が宿ると伝えられており、特に千歳を越えた妖狐は天にも通じ、もはや妖の類ではなく神にも等しい存在になるとされている。稲荷大明神の眷属として白狐が崇められるようになったのも、こうした背景があってのことだろう。

古代中国で瑞獣として扱われ、後に妲己や玉藻前として物語にも登場した九尾の狐が有名だが、妖狐の尾の数は四本であったり八本であったりと様々である。

Since Cho Jun has been explained in this section earlier, I would like to describe fox spirit depicted on the belly here.

It has been believed that long-lived foxes possess divine power, and in particular, foxes over a thousand years old are said to be able to communicate with the heavens and no longer be a kind of yokai (Japanese monster), but rather be equivalent to deities. It is probably against this background that the white foxes came to be worshiped as a dependent of Inari Daimyojin.

The nine-tails fox which was treated as an auspicious beast in ancient China and later appeared in stories as Daji and Tamamonomae is very famous, but generally the number of tails of the fox spirit varies.

※五代目彫重氏のインタビュー記事はこちら
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※See Horishige 5th’s interview here
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